Bieszczady 2014

Zimowisko w Bieszczadach

Od 3-go do 9-go marca 2014 r. młodzi turyści z Zakładu Poprawczego w Laskowcu byliw Bieszczadach na kolejnym, 34 w historii placówki, zimowisku. Po raz pierwszy chodziliśmy nie w śniegu lecz w słynnym, choć niespotykanym o tej porze roku, bieszczadzkim błocie.

Przez prawie cały czas góry ukryte były za chmurami i mgłą. Trochę zimy z padającym śniegiem mieliśmy na szczycie Bukowego Berda. Dzięki w miarę przyzwoitej widoczności można było tam sfotografować trochę górskich widoków.

Wędrowaliśmy doliną Sanu od Zatwarnicy do Rajskiego. Zobaczyliśmy mnóstwo tropów żubrów    i wilków. Widzieliśmy duże stado jeleni. Byliśmy w jednej z najpiękniejszych bieszczadzkich dolin – Dolinie Caryńskiego. Odpoczywaliśmy w zaprzyjaźnionym studenckim schronisku Koliba. W odbudowanej z ruiny cerkwi w Łopience ksiądz  Rafał, nasz kapelan, odprawił mszę.

Przemierzyliśmy rezerwat „Sine Wiry”oraz skąpaną w chmurach Połoniną Wetlińskąod  Przełęczy  Orłowicza do „Chatki  Puchatka”.

Większość chłopców w górach była pierwszy raz w życiu. Zgodnie twierdzą, że bardzo im się tam podobało: widok szczytu Krzemienia we mgle, który przez to wydawał się znacznie wyższy niżw rzeczywistości, tropy  wilków i żubrów,  pokryte szadzią drzewa w partiach szczytowych, kwitnące pierwsze wiosenne kwiaty, zaprzyjaźnieni gospodarze schronisk – Michał i Magda „ Pod Rawkami” , Tomek i Karolina w Kolibie, Piotrek w Jaworcu, opowieści o trudnych minionych czasach. Podobała im się  też  magiczna atmosfera  schroniska „ Pod  Małą  Rawką”, które było naszą bazą; wieczorne wspólne  śpiewanie z  turystami – studentami AWF z Poznania. Bez wątpienia, mimo pogodowych ekscesów, był to pięknie spędzony czas.

Większość chłopaków  twierdzi, że chcą tam wrócić.

Ci, którzy uczestniczyli w zimowisku to „zaprawieni” turyści. Przed Bieszczadami brali udział w trzech dwudniowych i trzech jednodniowych pieszych rajdach zorganizowanych w okolicach Laskowca: w Puszczy Białej, Dolinie Środkowej Narwi, Równinie Kurpiowskiej i Międzyrzeczu  Łomżyńskim. Taki sposób  spędzania czasu wolnego bardzo im odpowiada, lubią wędrować i lubią związany z tym wysiłek. Czują  piękno przyrody. Są  ciekawi świata  i innych ludzi.

W kwietniu zamierzamy powędrować kolejnym rajdem, ponownie po Równinie Kurpiowskiej.  Jeżeli pogoda pozwoli zanocujemy pod namiotami. W  maju i w czerwcu tradycyjnie czekają nas spływy kajakowe. Takie mamy plany. W Bieszczady  wrócimy za rok. Zimą. Oby tym razem prawdziwą.

DSC_0002          DSC_0006          DSC_0037

DSC_0052          DSC_0055          DSC_0060

Wykorzystanie całej lub części treści artykułów i zdjęć bez zezwolenia zabronione